Fjellboka.no

Alltid ute på et nytt eventyr.

De blå årer slynger seg nedover blandt høye fjell og flate enger. Vassdragene våre har vært grunnlaget for i liv i mange bygder og samfunn rundt om i verden. De har også vært årer som tilfører liv til et område uten. Det startet med grunnleggende behov og har endet seg til industri og er sterkt preget av vannkraftens inntog. Vår ferd gikk over 5 dager. fra den 19- 24 september. Vi hadde varierende vær som bedret seg utover uken og ble en fantastisk tur i flotte omgivelser. Innholdet reflekterte godt innholdet som kan finnes i slike ferder.

Dag 1: Mandag 19 september.Vi ankom Sønstevatn og Damvatn tidlig.Været var preget av gårsdagen hvor det hadde vært den største nedbørsnatten på mange år. Veiene var stengte og omdirigerte. Bussen var omkranset av både forventning og blide, litt trøtte ansikter som sov størstedelen av turen oppover. Bagasjen ble løftet ut av bussen og vi ble møtt av våre veileder på en trang lomme ikke stor nok til hverken buss eller bil. «Hver gruppe skal finne seg 6 kanoer» ble det ropt ut av Birger, masterstudent og veilederen til en av gruppene. Fordelingen av fellesutstyret ble gjort litt smått om hverandre. Kanoene var preget av de hadde fått en støyt på tidligere turer. Reparasjoner var blitt gjort, noen mer gjennomførte enn andre. Noe må en jo regne med når 80 friluftslivsstudenter skal ut å padle vassdrag.

Bildet er tatt av Hanne Wiehe.

«Vi møtes på vannet» sier Kjersti. Vår veileder for turen. Alene i en kano litt mindre en våre som padler dobbel. Som en ivrig utstyrsmann legger jeg fort merke til at her går det i karbonårer av kjent merke blandt veilederne. Av og til kunne en vel ønsket at utstyret kunne legges vekk noen ganger men en kan si mye ut ifra hva en person bruker, både på godt og vondt. Det pakkes i en fei for å komme ut på vannet. Endelig er vi igang. Samlingen tar sted og vi blir enige om å møtes rundt en holme som ligger rett nord for startstedet. Vi vurderer hverandre og Kjersti. Alle føler litt på stemningen rundt men blir straks vant og tar innover oss stillheten som villmarken tilbyr. Det er en evig påminner om hvorfor vi faktisk gjør dette. På vei mot leirstedet, ei fin bukt i Sønstevann blir det instruert i de mest grunnleggende takene; J-taket og fremdriftstaket. Alt vi gjør på flatt vann er en forberedelse for det som venter oss om tre dager. Det vi alle er spente på. Elv.

Det er noe eget rundt elvene våre. En egen råskap, en egen skjønnhet. De fører deg nedover i en voldsom fart som en må lære seg å begrense og utnytte til sin fordel. Vi startet allerede første dagen med forberedelsene. Kano over kanoredning ble et tema den kvelden. Det viktigste når en skal ha med seg en gruppe på tur er jo sikkerheten og sikker ferdsel. Dermed er det bare å få dette på plass så fort som mulig. Det begynte å gå mot kvelden før vi fikk det gjennomført så de fleste ble litt kalde men godt fornøyd etter noen intensive varianter av balleker og stafetter. Dette resulterte også i velt for noen.  Et varmt bål med lapskaus og pinnebrød stod på menyen med trollkrem til dessert så alle var fornøyde. Trøtte krøp vi ned i soveposene våre og sovnet en etter en.

Dag to: Tirsdag 20. September. Transport. Det hele startet med litt teknikk. Drag(vrikk) og bend(vrikk) stod på planen blandt morgentimene. Det ble lagd en slalomløpe og lekt hermegås som utnyttet de ulike takene noe som var veldig utfordrende. Resten ble en litt lengre transportetappe. Her ble det de første bæringene som var av litt mindre kaliber men godt å få med seg. Vi merket allerede her at de var ikke spesielt behagelig å bære. Behovet for polstring på nakken meldte seg nokså fort for mange. Skal en gå stort lengre enn en kilometer er det verdt bryet å ta frem en ullgenser eller lignende å legge på nakke/skulderpartiet. Vi hadde nå bevegd oss inn over Tjågevatn og mot Reisjåvannet som vi skulle ha leir ved. I løpet av dagen hadde vi en økt med krysstak og kontring som brukes for å komme inn i bakevjer på hver sin side i forhold til hvilken side en padler på. Her ble det arrangert en lek som kaltes «Chicken Run». Resultatet var en den kollisjoner mellom flere kanoer men en morsom måte å utfordre ferdighetene på. Dagen ble avsluttet med indianerpadling som ble brukt av de innfødte for å snike seg inn på bytter med lyddisiplin. En avslappende øvelse som en fin avslutning på dagen.

Dag tre: Onsdag 21. September. Den lengste bæringen. Den var ikke stort lengre enn 2 km men kartet røpte at det var i meget ulendt terreng og noen høydemeter som skulle forseres. Nøkkelen var god polstring og godt humør. Motivasjonen var på topp og etter et knall og fall med noen gode pause mellom smålig jogging var det hele over. Ulltrøyene ble hengt til tørk og de første tok seg et velfortjent bad. Bare en slik bæring setter hva Helge Ingstad gjorde i løpet av sine år som pelsjeger litt i perspektiv. Lunch med konsumert og solen bæerte seg med sitt nærvær denne dagen. Det ble kort sagt en parademarsj sørover på Tinnsjå mot Tinnoset. Til historisk ettertanke var det på denne sjøen den andre tungtvannsaksjonen ble utført og 20 sivile ble drept. Tungtvannet ligger fortsatt nede på bunnen. Som forberedelse til dag fire ble kvelden brukt til kameratredning i elv. Her måtte vi svømme oss inn i bakevjer for egen maskin men og prøve å redde/bli rett med livline. Selv om folk ikke var like begeistret for å gjøre det klokken 6 om kvelden var vi nok fornøyde dagen etterpå hvor forventningene bygde seg bare større og større opp mot.

Dag fire: Torsdag 22. September. Elv. Jeg tror de fleste kjente hjertet slå litt fortere etterhvert som vi synfarte det første stryket i Tinnelva. Det skulle bli en pangstart hvor vi ble kastet ut i det hele. Vi vurderte og lagde oss en padleplan sammen med den vi hadde fått som padlepartner. Vi hadde fraktet bagasjen forbi på forhånd om noe skulle skje. Under synfaringen ble det lagt vekt på å bevisstgjøre såkalt konsekvenstenking. Hvor vil en ende opp hvis en skulle få en tippe rundt. Hva vil være situasjonen. Hvordan vil vi håndtere den? Vi repeterte farer og kjennetegn på disse. Vi satt utenfor og selv de fleste fikk en god vannsprut kom alle seg velberget ned til den første bakevja. Eventyret var i gang. Dagen ble brukt til å synfare utallige stryk og øve på ferging. Bak og fremfering er viktige ferdigheter for å posisjonere seg men og komme seg på tvers av elva. Vi kom til spoter hvor vi fikk utfordre oss selv på flere padlebaner i både dobbel og solokano. En flott dag som endte i et stryk hvor det var sterk strøm og mye vann som gav oss en real avslutning.

Dag fem: Fredag 23. September. Elv. Vi byttet padlepartner nok en gang. Bagasjen hadde vi plassert og bært nok en gang forbi et stryk. Her skulle ferdighetene våre testes i ferging. Stryket endte opp i et svaberg hvor strømmen delte seg i to. Konsekvensen var at kanoen kunne kile seg og folk kunne bli dratt med langs berget og i verste fall bli sittende fast. Vi lekte oss og fikk terpet i røffere forhold enn vi hadde fått den første dagen. Ellers ble dagen bestående av å synfare stryk og padle de. Alle var fornøyde og slitne etter noen intensive dager men ordentlig bratt læringskurve. Vi var alle storfornøyde og det var ikke få smil som var på bussen når den forlot den siste demningen.

Takk til Hanne Wiehe og Markus Roang for bruk av bilder.

2 Responses to “Vassdrag”

    • Yngve Nordskag

      Og det gjør jeg virkelig! Vi står på og er så mye på tur som vi orker. Mange prosjekter for fremtiden og prøver å gjøre så mye ut av både studiet og fritiden som mulig. Er alltid kjekt å se innom bloggen din også for å se hva som rører seg. Håper masteren står til forventningene.

      Håper vi sees, Yngve :-)

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS